Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmruir.cmru.ac.th/handle/123456789/573
Title: การพัฒนาทักษะการสืบค้นของนักศึกษามหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงใหม่
Other Titles: Data searching skill development of Chiang Mai Rajabhat University students
Authors: จิวาลักษณ์, นภารัตน์
และคณะ
Keywords: ทักษะการสืบค้น
ทักษะวิจัยทางวิทยาศาสตร์
นักศึกษามหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงใหม่
Data searching skill
Scientific research skill
Chiang Mai Rajabhat University students
Issue Date: 2556
Publisher: Chiang Mai Rajabhat University
Abstract: งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาทักษะการสืบค้นข้อมูลของนักศึกษามหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงใหม่ ให้ได้รับความรู้ มีคุณธรรมและจริยธรรม นำไปสู่การพัฒนาทักษะการวิจัยทางวิทยาศาสตร์ โดยพิจารณาจากการสรุปความ การอ้างอิงเอกสาร การส่งงานตรงเวลา การไม่ลอกเพื่อน และความตั้งใจทำงาน ผลการวิจัยพบว่าร้อยละ 57 ของนักศึกษาทั้งหมด 185 คน มีคะแนนการสืบค้นเฉลี่ยระดับ “ดีมาก” ในกิจกรรมการสืบค้นครั้งที่สามโดยนักศึกษากลุ่มนี้มีพัฒนาการมาจากการสืบค้นระดับ “ดีมาก” “ดี” “พอใช้” และ “ควรปรับปรุง” เป็นจำนวนร้อยละ 18 42 23 และ 17 ตามลำดับ งานวิจัยนี้ค้นพบว่าพัฒนาการทางทักษะการสืบค้นของนักศึกษาขึ้นกับธรรมชาติของรายวิชา และการสะสมความรู้ ประสบการณ์ของนักศึกษาในแต่ละชั้นปี รวมถึงการได้รับการฝึกทักษะอย่างต่อเนื่อง ดังนั้นการสืบค้นด้วยการทำซ้ำควบคู่กับการประเมินผลงานของตนเองอย่างต่อเนื่องสม่ำเสมอเป็นวิธีการฝึกปฏิบัติที่ดี วิธีการและรูปแบบกิจกรรมที่ได้จากผลการวิจัยนี้สามารถนำไปประยุกต์ใช้ประโยชน์ทั้งทางด้านการเรียนการสอนหรือการฝึกอบรมโดยอาจารย์หรือบุคคลากรทางการศึกษาที่สนใจ
Description: This research is aimed to develop the data searching skill of Chiang Mai Rajabhat University students. The data searching skill was emphasized to include knowledge and moral learning outcomes which lead to the science skills development. A summary, bibliography,punctuality and good job were examined. It was found that around 57% of 185 students have been developed to “excellent” level on the final data searching skill activity. They have been improved from the previous activities of “excellent”, “good”, “fair” and “poor” level as the amount of 18%, 42%, 23% and 17%, respectively. This research showed that the improvement in the data searching skills depended on the nature of subject, the student’s personal learning experience which was indicated by the student’s year, and the continuously practicing. Therefore, repeating the data searching together with self-evaluation continuously is a good practice. The teaching process, teaching pattern and all data, analyzed from this study, were wished to be benefits for the others.
URI: http://cmruir.cmru.ac.th/handle/123456789/573
Appears in Collections:Research Report

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Cover.pdfCover391.23 kBAdobe PDFView/Open
Abstract.pdfAbstract579.36 kBAdobe PDFView/Open
Content.pdfContent2.46 MBAdobe PDFView/Open
Chapter1.pdfChapter11.41 MBAdobe PDFView/Open
Chapter2.pdfChapter24.66 MBAdobe PDFView/Open
Chapter3.pdfChapter34.93 MBAdobe PDFView/Open
Chapter4.pdfChapter422.43 MBAdobe PDFView/Open
Chapter5.pdfChapter51.39 MBAdobe PDFView/Open
Chapter6.pdfChapter63.64 MBAdobe PDFView/Open
Bibliography.pdfBibliography872.31 kBAdobe PDFView/Open
Appendix.pdfBibliography19.3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.