Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmruir.cmru.ac.th/handle/123456789/869
Title: การพัฒนารูปแบบการบริการสนับสนุนนักศึกษาพิการที่เรียนร่วม ในสถาบันอุดมศึกษา: การศึกษาบทบาทของหน่วยงานที่สนับสนุนการจัด การศึกษาสำหรับนักศึกษาพิการที่เรียนร่วมในมหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงใหม่
Other Titles: THE DEVELOPMENT OF SUPPORTING SERVICES MODEL FOR STUDENT WITH SPECIAL NEEDS IN HIGHER EDUCATION A STUDY OF MISSION OF SUPPORTING ORGANIZATIONS IN SUPPORTING SERVICES FOR STUDENT WITH SPECIAL NEEDS IN CHIANG MAI RAJABHAT UNIVERSITY
Authors: อุทธโยธา, ผูชวยศาสตราจารย ดร.สมเกตุ
Keywords: การพัฒนา
หนวยงานสนับสนุน
รูปแบบการบริการสนับสนุน
นักศึกษาพิการที่เรียนรวม
สถาบันอุดมศึกษา
Development
Supporting Organizations
Supporting Services Model
Student with Special Needs
Higher Education Institute
Issue Date: 23-Jan-2561
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค เพื่อพัฒนารูปแบบการบริการสนับสนุนของหนวยงานที่สนับสนุนการจัดการศึกษาสำหรับ นักศึกษาพิการที่เรียนรวมในมหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงใหม กลุมตัวอยาง ประกอบดวย นักศึกษาพิการ จำนวน 6 คน อาจารย ผูสอนนักศึกษาพิการ จำนวน 3 คน ผูบริหารหนวยงานบริการสนับสนุนนักศึกษาพิการ จำนวน 4 คน และผูบริหารมหาวิทยาลัย จำนวน 2 คน รวมทั้งสิ้น 16 คน ประเภทการวิจัยเปนการวิจัยเชิงปฏิบัติการ (Action research) การดำเนินการวิจัย แบงการวิจัยออกเปน 4 ระยะดังนี้ ระยะที่ 1 ขั้นเตรียมการ (Preparing Phase) ระยะที่ 2 ขั้นสำรวจ (Survey Phase) ระยะที่ 3 ขั้นวิเคราะหและสังเคราะห (Analysis and Synthesis Phase) และระยะที่ 4 ขั้นการประเมินผล (Evaluation Phase) ผลการวิจัย พบวา ไดรูปแบบการบริการสนับสนุนของหนวยงานที่สนับสนุนการจัดการศึกษาสำหรับนักศึกษาพิการ ที่เรียนรวม คือ PACoS Model ที่ประกอบดวย P: Policy-นโยบายในการจัดการศึกษาสำหรับนักศึกษาพิการ A: Awarenessการสรางความตระหนักดานทัศนคติ และสิทธิขั้นพื้นฐานทางการศึกษาสำหรับนักศึกษาพิการ Co: Co-operation- การประสานความรวมมือของหนวยงานที่เกี่ยวของ S: Support-การใหการสนับสนุนการจัดการศึกษาสำหรับนักศึกษาพิการ ซึ่ง PACoS Model เปนรูปแบบที่ไดจากผลการวิเคราะหขอมูลจากการเก็บรวบรวมจากกลุมตัวอยาง นอกจากนี้ยังเปนไปตาม หลักการจัดการเรียนรวม ไดแก สภาวะปกติ (Normalization) สภาพแวดลอมที่มีความจำกัดนอยที่สุด (The Least Restrictive Environment: LRE) แนวคิดการจัดการศึกษาเพื่อปวงชน (Education for All) และทฤษฎีของ Ecological Framework ของ Bronfenbrenner
Description: This research aimed to develop a model to support the organization where support to education for students with disabilities who studying in Chiang Mai Rajabhat University. The samples consisted of 16 people who are personnel-related support services, education for students with disability. They were students with disabilitiy, teachers who teach students with disabilities, the representative of support services organization for students with disabilities, and university administrators. Type of research is Action research. The Process of research divided into four stages as follows: Phase 1 the Preparing Phase, Phase 2 the Survey Phase, Phase 3 the Analysis and Synthesis Phase and Phase 4 Evaluation Phase. The results was PACoS Model which are P: Policy-policy as defined in education for students with disabilities, A: Awareness-awareness raising a positive attitude. Fundamental right to education for students with disabilities, Co: Co-operation-collaboration. Cooperation of the organization involved in supporting the education of students with disabilities, and S: Support-support to support the education for students with disabilities who are studying in Chiang Mai Rajabhat University. The reason is that this model is come from a theory of data analysis and the results obtained from the study of support services organizations, teachers who teach students with disabilities, and the needs of students with disabilities. It is also based on the principle of Normalization, The Least Restrictive Environment: LRE, the concept of EFA (Education for All), and the theory Ecological Framework of Bronfenbrenner.
URI: http://cmruir.cmru.ac.th/handle/123456789/869
Appears in Collections:Rajabhat Chiang Mai Research Journal



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.