Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmruir.cmru.ac.th/handle/123456789/2201
Title: การพัฒนารถเข็น แผงลอย เพื่อแสดงอัตลักษณ์ย่านตลาดอาหารกลางคืน ในเขตคูเมืองเก่าจังหวัดเชียงใหม่
Other Titles: Development of Trolley to show identity of Night Market Food in the Old Town of Chiang Mai
Authors: ศักดิ์สง่า, นภมินทร์
Saksanga, Napamin
Keywords: การพัฒนา
Development
รถเข็นแผงลอย
Stall carts
อัตลักษณ์
Identity, Night Market Food
ตลาดอาหารกลางคืน เขตคูเมืองเก่าจังหวัด เชียงใหม่
The Old Town of Chiang Mai
Publisher: Chiang Mai Rajabhat University
Abstract: This research aimed to study the efficiency and develop the stall carts to show the identity of the night food market district in the old moat of Chiang Mai study opinions to be consistent with the satisfaction of the group of stall operators and night food market consumers towards the stall carts. to show the identity of the night food market district in the old moat of Chiang Mai. This research focuses on designing a product for a stall cart. That can accommodate food stalls can be many types including stalls with fried-fried, boiled-boiled, grilled, and fruit-sweetmeat, emphasizing to show the identity of the area in order to promote publicity to be known and get a good perception about the night food market district in the district. old moat Chiang Mai province. Therefore, in order to obtain the preliminary data for the design, the researcher collects the relevant data, namely community product survey To know the type of food in the community And the market identity used as a representative product of the community in this It was found that the study of the identity of the night food market district in the Chiang Mai moat by interviewing expert entrepreneurs, it was found that the three identities were appropriate. and can be used with proper efficiency In line with the identity of the night food market district in the Chiang Mai moat, including (1) Identity group, Chang Phuak market inspired by bringing the Chang Phuak gate identity on the north side of the Chiang Mai gate (2), the Chiang Mai gate market identity group inspired by the introduction of space identity and the architecture of the old market, Chiang Mai gate come as a design inspiration identity group and (3) Sompetch market was inspired by bringing the identity of Tha Phae gate. east side of Chiang Mai gate come as a design inspiration. The researcher uses the identities of all 3 markets to analyze the distinguishing aspects of concrete physical characteristics that can be seen or tangible distinctive features in the abstract or concept, the source and analysis for creative elements in design to define guidelines for design by using different aspects of the identity By using a method to draw out concrete features and market abstraction. This approach is to define each identity group to create a pattern that is diverse under the same requirements which are stalls with fried-fried, boiled-boiled, grilled-grilled, and fruit-sweetmeat can be divided into 3 nights food markets: Chiang Mai gate market Chang Phuak gate market and Sompetch market. Results of entrepreneurial needs and satisfaction found that the style of food carts stalls carts to show the identity of the night food market district in the old moat of Chiang Mai market in the old moat Chiang Mai province from a group of representatives of merchant operators area of the night food market area in the old moat Chiang Mai, 12 stores, found that they were satisfied with the overall product of the stall cart product usage model stall trolley and communication show the total average identity of 3.84 with a standard deviation of 0.72 in a good level, able to show the strengths of the identity of each market area around the old moat, Chiang Mai province, it is easily recognizable and indicate the identity of the market the most.
Description: งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาประสิทธิภาพและพัฒนารถเข็นแผงลอย เพื่อแสดง อัตลักษณ์ย่านตลาดอาหารกลางคืนในเขตคูเมืองเก่าจังหวัดเชียงใหม่ ศึกษาความคิดเห็นให้มี ความสอดคล้องกับความพึงพอใจของกลุ่มผู้ประกอบการแผงลอยและผู้บริโภคตลาดอาหารกลางคืน ที่มีต่อรถเข็นแผงลอยเพื่อแสดงอัตลักษณ์ย่านตลาดอาหารกลางคืนในเขตคูเมืองเก่าจังหวัดเชียงใหม่ การวิจัยครั้งนี้มุ่งเน้นการออกแบบเพื่อให้เป็นผลิตภัณฑ์รถเข็นแผงลอย ที่สามารถรองรับร้านอาหารแผงลอยได้หลากหลายประเภท ได้แก่ ร้านแผงลอยผัด – ทอด ต้ม – ลวก ปิ้ง – ย่าง และ ผลไม้ - ของหวาน โดยเน้นการแสดงอัตลักษณ์ของพื้นที่เพื่อให้เกิดการประชาสัมพันธ์ให้เป็นที่รู้จักและเกิดการรับรู้ที่ดีเกี่ยวกับย่านตลาดอาหารกลางคืนในเขตคูเมืองเก่า จังหวัดเชียงใหม่ ดังนั้นเพื่อให้ได้มาซึ่งข้อมูลเบื้องต้น สำหรับการออกแบบผู้วิจัยจึงมีการเก็บข้อมูลที่เกี่ยวข้องคือ การสำรวจผลิตภัณฑ์ชุมชนเพื่อให้ทราบชนิดของอาหารในชุมชน และอัตลักษณ์ของตลาดที่ใช้เป็นตัวแทนผลิตภัณฑ์ชุมชนในครั้งนี้ พบว่า การศึกษาอัตลักษณ์ย่านตลาดอาหารกลางคืนในเขตคูเมืองเชียงใหม่ โดยการสัมภาษณ์ผู้ประกอบการ ผู้เชี่ยวชาญ พบว่า อัตลักษณ์ทั้ง 3 อัตลักษณ์ที่มีความเหมาะสม และสามารถนำมาใช้งานได้อย่างมีประสิทธิภาพเหมาะสม สอดคล้องกับอัตลักษณ์ย่านตลาดอาหารกลางคืนในเขตคูเมืองเชียงใหม่ ได้แก่ (1) กลุ่มอัตลักษณ์ตลาดประตูช้างเผือกได้แรงบันดาลใจจากการนำอัตลักษณ์คุ้มประตูช้างเผือกที่ด้านทิศเหนือของประตูเมืองเชียงใหม่ (2) กลุ่มอัตลักษณ์ตลาดประตูเชียงใหม่ ได้แรงบันดาลใจจากการนำอัตลักษณ์พื้นที่ และสถาปัตยกรรมของตลาดเก่าประตูเชียงใหม่ มาเป็นแรงบันดาลใจในการออกแบบกลุ่มอัตลักษณ์ และ (3) ตลาดสมเพชรได้แรงบันดาลใจจากการนำอัตลักษณ์ของประตูท่าแพ ด้านตะวันออกของประตูเมืองเชียงใหม่ มาเป็นแรงบันดาลใจ ในการออกแบบ ผู้วิจัยนำอัตลักษณ์ของทั้ง 3 ตลาด มาวิเคราะห์หาลักษณะเด่นด้านรูปธรรม หรือลักษณะทางกายภาพ ที่สามารถมองเห็นหรือจับต้องได้ ลักษณะเด่นทางด้านนามธรรม หรือแนวคิด ที่มา และวิเคราะห์หาองค์ประกอบสร้างสรรค์ทางการออกแบบ เพื่อใช้กำหนดแนวทางในการออกแบบโดยใช้ลักษณะเด่นด้านต่าง ๆ ของอัตลักษณ์เป็นสิ่งกำหนด โดยใช้แนวทางในการ ดึงเอาลักษณะเด่นด้านรูปธรรม และนามธรรมของตลาด โดยแนวทางนี้จะเป็นสิ่งกำหนดในแต่ละกลุ่มอัตลักษณ์เพื่อสร้างรูปแบบให้มีความหลากหลาย ภายใต้ข้อกำหนดเดียวกันอันได้แก่ ร้านแผงลอยผัด – ทอด ต้ม – ลวก ปิ้ง – ย่าง และผลไม้ - ของหวาน แบ่งออกได้เป็น 3 ตลาดอาหารกลางคืน ได้แก่ ลาดประตูเชียงใหม่ ตลาดประตูช้างเผือก และตลาดสมเพชร ผลของความต้องการและความพึงพอใจของผู้ประกอบการ พบว่ารูปแบบรถเข็นแผงลอย ที่แสดงอัตลักษณ์ย่านตลาดอาหารกลางคืนในเขตคูเมืองเก่า จังหวัดเชียงใหม่ จากกลุ่มตัวแทนผู้ประกอบการร้านค้าบริเวณพื้นที่ย่านตลาดอาหารกลางคืนในเขตคูเมืองเก่า จังหวัดเชียงใหม่ จำนวน 12 ร้านค้า พบว่า มีความพึงพอใจต่อภาพรวมผลิตภัณฑ์รถเข็นแผงลอย รูปแบบการใช้งานผลิตภัณฑ์รถเข็นแผงลอย และการสื่อสาร แสดงอัตลักษณ์เฉลี่ยรวม 3.84 มีค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน อยู่ที่ 0.72 อยู่ในเกณฑ์ ระดับดี สามารถแสดงจุดเด่นของอัตลักษณ์ของแต่ละพื้นที่ตลาด รอบคูเมืองเก่าจังหวัดเชียงใหม่ เป็นที่จดจำได้ง่าย และบ่งบอกความเป็นอัตลักษณ์ของตลาดมากที่สุด
URI: http://cmruir.cmru.ac.th/handle/123456789/2201
Appears in Collections:Research Report

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Chapter2.pdfChapter2 (บทที่2)3.67 MBAdobe PDFView/Open
Chapter3.pdfChapter3 (บทที่3)254.18 kBAdobe PDFView/Open
Chapter4.pdfChapter4 (บทที่4)3.11 MBAdobe PDFView/Open
Chapter5.pdfChapter5 (บทที่5)643.54 kBAdobe PDFView/Open
Content.pdfContent(สารบัญ)241.23 kBAdobe PDFView/Open
Cover.pdfCover(ปก)294.75 kBAdobe PDFView/Open
Abstract.pdfAbstract (บทคัดย่อ)221.41 kBAdobe PDFView/Open
Appendix.pdfAppendix (ภาคผนวก)6.13 MBAdobe PDFView/Open
Bibiliography.pdfBibiliography (บรรณานุกรม)217.55 kBAdobe PDFView/Open
Chapter1.pdfChapter1 (บทที่1)355.35 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.