Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmruir.cmru.ac.th/handle/123456789/1483
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorอินทะยะ, ยุพิน-
dc.contributor.authorทองหยอด, วลัยพร-
dc.date.accessioned2019-01-11T08:11:56Z-
dc.date.available2019-01-11T08:11:56Z-
dc.date.issued2561-
dc.identifier.urihttp://cmruir.cmru.ac.th/handle/123456789/1483-
dc.descriptionThe purposes of this research were 1) to study the second year program of elementary school students’ outcomes after learning via student-centered learning management and using portfolio as authentic assessment in the Thai language for elementary teachers 2 course compared with the threshold (70%). 2) to study the results of the qualitative portfolio self-assessment, peer assessment and teachers’ assessment after learning via student-centered learning management and using portfolio as authentic assessment, and 3) to study the students' opinions after learning via student-centered learning management and using portfolio as authentic assessment. The samples were 27 students in the second year elementary school program during the first semester academic year 2016 were used for the study. The research instruments consisted of achievement tests, the qualitative portfolio self-assessment; the questionnaires were used to collect students’ opinions after learning via student-centered learning management and using portfolio as authentic assessment. The data analysis was percentage, means, and standard deviation. The qualitative data was analyzed by the content analysis. The research findings were as followed: 1) The students average score was at a very good level (83.07 %) and above the threshold (70%) of 13.07% after using portfolio as authentic assessment in the Thai language for elementary school teachers 2 course, 2) The overall quality of the students portfolio self-assessment, peer assessment and teachers’ assessment were very good ( = 4.51) and 3) the students’ opinions on the student-centered learning management and using portfolio as authentic assessment in the Thai language was positive.th_TH
dc.description.abstractการศึกษาวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักศึกษาชั้นปีที่ 2 สาขาวิชาการประถมศึกษา หลังได้รับการจัดการเรียนรู้ที่เน้นผู้เรียนเป็นสำคัญและการประเมินผลตามสภาพจริงโดยใช้แฟ้มสะสมผลงานในรายวิชาภาษาไทยสำหรับครูประถมศึกษา 2 โดยเทียบกับเกณฑ์ที่กำหนดไว้ร้อยละ 70 2)เพื่อศึกษาผลการประเมินระดับคุณภาพของแฟ้มสะสมผลงานของนักศึกษาที่ประเมินโดยตนเอง เพื่อนและครูผู้สอนหลังได้รับการจัดการเรียนรู้ที่เน้นผู้เรียนเป็นสำคัญและการประเมินผลตามสภาพจริงโดยใช้แฟ้มสะสมผลงาน และ3) เพื่อศึกษาความคิดเห็นของนักศึกษาที่มีต่อการเรียนหลังได้รับการจัดการเรียนรู้ที่เน้นผู้เรียนเป็นสำคัญและ การประเมินผลตามสภาพจริงโดยใช้แฟ้มสะสมผลงานกลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ นักศึกษาชั้นปีที่ 2 สาขาวิชาการประถมศึกษาภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2559 จำนวน 27 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ประกอบด้วย แบบทดสอบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน แบบประเมินระดับคุณภาพของแฟ้มสะสมผลงาน แบบสอบถามความคิดเห็นที่มีต่อการเรียนหลังได้รับการจัดการเรียนรู้ที่เน้นผู้เรียนเป็นสำคัญและการประเมินผลตามสภาพจริงโดยใช้แฟ้มสะสมผลงาน สถิติที่ใช้ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์เนื้อหาจากผลการแสดงความคิดเห็น ผลการวิจัยพบว่า 1) นักศึกษามีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน หลังได้รับการจัดการเรียนรู้ที่เน้นผู้เรียนเป็นสำคัญและการประเมินผลตามสภาพจริงโดยใช้แฟ้มสะสมผลงานในรายวิชาภาษาไทยสำหรับครูประถมศึกษา 2 ในภาพรวมอยู่ในระดับดีมาก(83.07) และสูงกว่าเกณฑ์ที่กำหนดไว้(ร้อยละ70)ร้อยละ13.07 2) ระดับคุณภาพของแฟ้มสะสมผลงานของนักศึกษา ที่ประเมินโดยตนเอง เพื่อนและครูผู้สอนในภาพรวมมีคุณภาพอยู่ในระดับดีมาก( = 4.51) และ3) นักศึกษามีความคิดเห็นต่อการเรียนหลังได้รับการจัดการเรียนรู้ที่เน้นผู้เรียนเป็นสำคัญและการประเมินผลตามสภาพจริงโดยใช้แฟ้มสะสมผลงานเป็นไปในเชิงบวกth_TH
dc.description.sponsorshipมหาวิทยาลัยราชภัฎเชียงใหม่th_TH
dc.format.mediumApplication/pdfth_TH
dc.language.isothth_TH
dc.publisherChiangmai Rajabhat Universityth_TH
dc.rights@CopyRight มหาวิทยาลัยราชภัฎเชียงใหม่th_TH
dc.subjectการจัดการเรียนรู้ที่เน้นผู้เรียนเป็นสำคัญth_TH
dc.subjectการประเมินผลตามสภาพจริงth_TH
dc.subjectการใช้แฟ้มสะสมผลงานth_TH
dc.subjectstudent-centered learning managementth_TH
dc.subjectauthentic assessmentth_TH
dc.subjectportfolioth_TH
dc.titleการจัดการเรียนรู้ที่เน้นผู้เรียนเป็นสำคัญและการประเมินผลตามสภาพจริง โดยใช้แฟ้มสะสมผลงานในรายวิชาภาษาไทยสำหรับครูประถมศึกษา 2th_TH
dc.title.alternativeSTUDENT-CENTERED LEARNING MANAGEMENT AND USING PORTFOLIO AS AUTHENTIC ASSESSMENT IN THE THAI LANGUAGE FOR ELEMENTARY TEACHERS 2 COURSEth_TH
dc.typeJournal Articleth_TH
Appears in Collections:Article

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Article_ยุพิน61.pdfบทความ858.12 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.