Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmruir.cmru.ac.th/handle/123456789/884
ชื่อเรื่อง: | การทดลองการพัฒนาวิถีประชาธิปไตยของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปที่ 3 อำเภอลี้ จังหวัดลำพูน |
ชื่อเรื่องอื่นๆ: | AN EXPERIMENT FOR DEVELOPING DEMOCRACY WAYS OF LIFE OF NINTH GRADE STUDENT LI DISTRICT LAMPHUN PROVINCE |
ผู้แต่ง/ผู้ร่วมงาน: | ภูมาศ, สนิท |
คำสำคัญ: | การพัฒนาวิถีประชาธิปไตย นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปที่ 3 จังหวัดลำพูน Develop Democracy Ways Lamphun Province Ninth Grade Students |
วันที่เผยแพร่: | 24-มกร-2561 |
สำนักพิมพ์: | สถาบันวิจัยและพัฒนา มหาวิทยาลัยราชภัฎเชียงใหม่ |
บทคัดย่อ: | การทดลองการพัฒนาวิถีประชาธิปไตย ผูวิจัยดำเนินการ 2 ระยะ คือ ระยะแรกศึกษาปจจัยที่มีผลตอวิถีประชาธิปไตย ของนักเรียน เพื่อนำขอมูลมาเปนสวนหนึ่งในการสรางรูปแบบกิจกรรมพัฒนาวิถีประชาธิปไตย ระยะที่สอง เปนการวิจัย กึ่งทดลอง วัตถุประสงคเพื่อทดลองการพัฒนาวิถีประชาธิปไตยนักเรียนในดานความรู ทัศนคติ พฤติกรรม ดวยกิจกรรมสำนึก พลเมืองในโรงเรียน กลุมตัวอยาง คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปที่ 3 อำเภอลี้ จังหวัดลำพูนที่ลงทะเบียนเรียนปการศึกษา 2557 นักเรียนกลุมทดลอง คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปที่ 3 โรงเรียนเวียงเจดียวิทยา อำเภอลี้ จังหวัดลำพูน จำนวน 67 คน นักเรียนกลุมควบคุม คือ นักเรียนโรงเรียนแมตืนวิทยา อำเภอลี้ จังหวัดลำพูน จำนวน 58 คน กอนดำเนินการทดลองมีการทดสอบ Pre-test เพื่อวัดวิถีประชาธิปไตยนักเรียน ในดานความรู ทัศนคติ พฤติกรรมทั้งกลุมทดลองและกลุมควบคุม ผลปรากฏวา คาประเมินไมแตกตางกัน ภายหลังกลุมทดลองเขารวมกิจกรรมพัฒนาวิถีประชาธิปไตยดวยกิจกรรมสำนึกพลเมืองในโรงเรียน เสร็จสิ้น ทำการทดสอบ Post-test กลุมทดลองและกลุมควบคุม จากนั้นนำผลการทดสอบมาวิเคราะหเปรียบเทียบทางสถิติ ถึงความแตกตางของคะแนนวิถีประชาธิปไตยที่เพิ่มขึ้น พบวา คะแนนเฉลี่ยวิถีประชาธิปไตยของกลุมทดลอง ทั้งกอนและหลัง ทำการทดลองแตกตางกันอยางมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.001 กลาวคือ นักเรียนที่เขารวมกิจกรรมสำนึกพลเมือง ในโรงเรียนมีคาคะแนนสูงขึ้น และสูงกวานักเรียนที่ไมไดเขารวมกิจกรรมสำนึกพลเมืองในโรงเรียน การพัฒนาวิถีประชาธิปไตย เปนการพัฒนานักเรียนเริ่มตั้งแตการสรางความรู จากนั้นปรับเปลี่ยนทัศนคติ จนนำไปสูการเปลี่ยนพฤติกรรมเกี่ยวกับ การดำรงชีวิตตามแนวทางวิถีประชาธิปไตย ดังนั้นแนวทางการพัฒนาวิถีประชาธิปไตยดังกลาวสามารถใชพัฒนาวิถีประชาธิปไตย นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปที่ 3 ได |
รายละเอียด: | An experiment of developing democracy ways was divided into two phases: phase 1 dealt with factors affecting democracy ways of the students by interviewing them so as to use the data for constructing the model of activity for developing democracy ways; phase 2 was quasi-experimental research. It was aimed to experiment developing democracy ways of the students in terms of knowledge, attitude, and behavior through activity inspiring the consciousness of citizenship in school. The study sampling units were the ninth grade students, Li district, Lamphun Province, who enrolled in academic year 2557. The students of experiment group were those of Wiangjedeewittaya School, Li district, Lamphun Province, totally 67, while the students of control group were those of Maetuenwittaya School, Li district, Lamphun Province, totally 58. Before the experiment conducted, the pre-test was made in order to measure the democracy ways of the students in terms of knowledge, attitude, and behavior of both the experiment and control groups. After the students of experiment group completed their participation in activity for developing democracy ways through activity inspiring the consciousness of citizenship in school, the post-test was made of both the experiment and control groups. After that, results of the two tests were analyzed by means of statistical comparison. Results of the experiment showed that the score average of democracy ways of the experiment group, both before and after the experiment, was found different with statistical significance at .001, that is, the students who participated in activity inspiring the consciousness of citizenship in school dramatically increased, and was higher than that of those who did not participate in activity for developing democracy ways through activity inspiring the consciousness of citizenship in school. The development of democracy ways was actually the student development, which started out with creating democratic knowledge and understanding, and then adjusting their attitude till it led to behavioral change in living a life according to developing democracy ways. Therefore, the guidelines for developing the aforesaid democracy ways could be used to develop substantially the democracy ways of the ninth grade students. |
URI: | http://cmruir.cmru.ac.th/handle/123456789/884 |
ปรากฏในกลุ่มข้อมูล: | Rajabhat Chiang Mai Research Journal |
แฟ้มในรายการข้อมูลนี้:
แฟ้ม | รายละเอียด | ขนาด | รูปแบบ | |
---|---|---|---|---|
สนิท ภูมาศ.pdf | 11.44 MB | Adobe PDF | ดู/เปิด |
รายการทั้งหมดในระบบคิดีได้รับการคุ้มครองลิขสิทธิ์ มีการสงวนสิทธิ์เว้นแต่ที่ระบุไว้เป็นอื่น