Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmruir.cmru.ac.th/handle/123456789/1487
Title: การใช้กิจกรรมจดบันทึกคอร์เนลล์เพื่อส่งเสริมทักษะการเรียน ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนและความคิดเห็นของนักศึกษา สาขาวิชาการประถมศึกษา มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงใหม
Other Titles: Using the Cornell Note Taking Activity to Promote Students’ Learning Skills Learning Achievements and Opinion of the Elementary Program Students in Chiang Mai Rajabhat University
Authors: อินตุ่น, ศศิธร
Keywords: กิจกรรมจดบันทึกคอร์เนลล์
ทักษะการเรียน
ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน
Cornell Note Taking Activity
Students’ Learning Skills
Academic Achievements
Issue Date: 2559
Publisher: วารสารวิชาการมหาวิทยาลัยฟาร์อีสเทอร์น
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาทักษะการเรียน 2) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน วิชาพัฒนาการและการเรียนรู้ ของผู้เรียนในระดับประถมศึกษาของนักศึกษาก่อนและหลังใช ั กิจกรรมจดบันทึกคอร์เนลล์ และ 3) ศึกษาความคิดเห็นของนักศึกษาต่อการเรียนโดยใช้กิจกรรมจดบันทึกคอร์เนลล์กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย เป็นนักศักษาระดับปริญญาตรีสาขาวิชาการประถมศึกษา คณะครศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฎเชียงใหม่ที่ลงทะเบียนเรียนวิชาพัฒนาการและการเรียนรู้ของผู้เรียนระดับประถมศึกษา (EED 2102) ในภาคเรียนที่ 2/2557 จํานวน 53 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลแบ่งออกเป็น 2 ประเภท ได้แก่ 1) เครื่องมือที่ใช้ในการทดลอง ได้แก่ แผนการจัดการเรียนรู้ จํานวน 9 แผน และแบบบันทึกกิจกรรมการจดบันทึกคอร์เนลล์ จํานวน 8 แบบ 2) เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล ได้แก่ แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน และแบบประเมินความสามารถในการจดบันทึกคอร์เนลล์ และแบบประเมนความคิดเห็นของนักศึกษาต้องการเรียน แบบประเมินพฤติกรรมระหว่างเรียน ในดานการปฏิบัติงาน และด้านคุณธรรม ุ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ สถิติเชิงบรรยาย ใช้ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่าที สําหรับข้อมูลเชิงคุณภาพใช้การวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า 1. นักศึกษามีคะแนนทักษะการเรียนการจดบันทึกคอร์เนลล์ จํานวน 8 กิจกรรม ผ่านเกณฑ์ที่กําหนดไว้ในระดับดีมาก ( X = 20.07 , SD = 3.81 ) ด้านพฤติกรรมระหว่างเรียนในการปฏิบัติงานโดยภาพรวมมีพฤติกรรมใน ระดับดี ( X = 14.68 , SD = 4.20 ) และด้านคุณธรรมโดยภาพรวมอยู่ในระดับดี ( X = 14.05 , SD = 4.04 ) 2. นักศึกษามีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนโดยใช้กิจกรรมจดบันทึกคอร์เนลล์ วิชาพัฒนาการและการเรียนรู้ของผู้เรียนในระดับประถมศึกษามีคะแนนเฉลี่ยก่อนเรียน 15.96 และมีคะแนนเฉลี่ยหลังเรียน 24.04 และเมื่อเปรียบเทียบระหวางคะแนนก่อนเรียนและหลังเรียน พบว่า ผลสมฤทธิ์ทางการเรียน่ก่อนและหลังเรียนของนักศึกษาสูงกว่าก่อนเรียนมีนัยสําคัญทางสถิติที่ระดับ .05 สรุปได้ว่านักศึกษามีความรู้ ความเข้าใจเกี่ยวกับเนื้อหาวิชาเพิ่มขึ้น 3. ความคิดเห็นของนักศึกษาที่มี คือการเรียนวิชาพัฒนาการและการเรียนรู้ ของผู้เรียนในระดับประถมศึกษา โดยใช้การจดบันทึกคอร์เนลล์ โดยภาพรวมนักศึกษาเห็นด้วยในระดับสูง ( X = 4.35 , SD = 0.59) ส่วนข้อมูลเชิงคุณภาพใช้การวิเคราะห์เนื้อหาจากข้อเสนอแนะปลายเปิดท้ายแบบสอบถามความคิดเห็น สรุปว่าการจดบันทึกจะง่ายขึ้น รวดเร็วขึ้นถ้าเนื้อหาวิชาที่มีขั้นตอนต้องใช้ทักษะการจับใจความสําคัญจากการฟ้องบรรยายและอ่านเอกสาร หรือการสืบค้นเพิ่มเติมจะทําให้นักศึกษาได้พัฒนาทักษะการเรียนรู้มากขึ้น
Description: The purposes of this research were 1) to study the students’ learning skill after learning through using the Cornell Note taking activities, 2) to compare the students’ academic achievement in the course “ Development and Learning of Students in Elementary Education before and after using the Cornell Note taking activities, and 3) to study students’ opinions after using the Cornell note taking activity. The sample was 53 Elementary program students who enrolled in the EED 2102 course in the second semester of academic year 2014 at Elementary program, Faculty of Education, Chiang- Mai Rajabhat University. There were two types of data collecting and research instruments. The first type was designing and implementing the lesson, which consisted of 9 lesson plans using the Cornell note taking activity and 8 Cornell note taking activity forms. The second type was collecting data, which consisted of the academic achievement tests, the students’ abilities in using the Cornell note in evaluation forms and students’ opinions for using the Cornell. The statistical data were analyzed by descriptive statistics using mean, standard deviation, andt-test. The qualitative data were analyzed by content analysis.he research results were as follows: 1. Their ability’s score in 8 activities via the Cornell note taking was passed criterion at very good level ( X = 20.07, SD = 3.81) the students’ behaviors during the class sessions were at good level ( X = 14.68 , SD = 4.20 ) and the students’ morals aspect was at good level ( X = 14.05 ,SD = 4.04) 2. After the students learnt through using the Cornell note taking activities, in the course “Development and Learning of Students in Elementary Education” their pretest scores were 15.96 and posttest scores were 24.04. The comparision between pretest and posttest scores was that their academic posttest achievement scores were higher at statistical significant .05. In conclusion, students increased their academic content. 3. The students’ opinion through using the Cornell note taking activities, in the course “Development and Learning of Students in Elementary Education” their scores was at high level. ( X = 4.35, SD = 0.59). The qualitative data were analyzed by content analysis from an open-end questionnaire. In conclusion, the Cornell note taking was easier and faster when the content was in processing of using the skill for find the main idea in listening lecture and reading for information to improve their learning skill.
URI: http://cmruir.cmru.ac.th/handle/123456789/1487
Appears in Collections:Article

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Article_1.pdf461.86 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.