Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmruir.cmru.ac.th/handle/123456789/881
Title: | การพัฒนาประสิทธิภาพบริการของรานคาปลีก งานหัตถกรรมในจังหวัดเชียงใหม |
Other Titles: | SERVICE EFFICIENCY DEVELOPMENT OF HANDICRAFT RETAIL STORE IN CHIANG MAI PROVINCE |
Authors: | รัตนดำรงอักษร, ดรุชา |
Keywords: | การพัฒนาบริการ รานคาปลีกงานหัตถกรรม สินคาที่ระลึก นักทองเที่ยวชาวไทย เชียงใหม Service Development Chiangmai Handicraft Retailer Store Souvenir Thai Tourist |
Issue Date: | 24-Jan-2561 |
Publisher: | สถาบันวิจัยและพัฒนา มหาวิทยาลัยราชภัฎเชียงใหม่ |
Abstract: | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงคเพื่อจัดทำรูปแบบการจัดจำหนายของรานคาปลีกงานหัตถกรรมในยานทองเที่ยว ของจังหวัดเชียงใหม ใหดึงดูดใจนักทองเที่ยวชาวไทยที่เดินทางมาเยี่ยมเยือน ซึ่งจะกอใหเกิดรายไดแกกิจการไดตลอดทั้งป ดวยการศึกษาปจจัยที่มีอิทธิพลตอการตัดสินใจของนักทองเที่ยวชาวไทย ในการเลือกใชบริการรานคาปลีกงานหัตถกรรม ในจังหวัดเชียงใหม และนำปจจัยเหลานั้นมาสรางแบบจำลองรูปแบบการจัดจำหนายของรานคาปลีกงานหัตถกรรมที่ดึงดูดใจ นักทองเที่ยวชาวไทย ลักษณะการวิจัยเปนแบบผสมผสานระหวางการวิจัยเชิงคุณภาพ สอดแทรกดวยการวิจัยเชิงปริมาณ ประเภทการวิจัย เชิงสำรวจ โดยอาศัยการทบทวนวรรณกรรมที่เกี่ยวของและขอมูลจากการสัมภาษณตัวอยางจากธุรกิจคาปลีกสินคาที่ระลึก จำนวน 12 ราย และจากตัวแทนหนวยงานภาครัฐที่เกี่ยวของ จำนวน 5 ราย ดวยการเลือกแบบเจาะจงมาเปนผูใหขอมูล สำคัญ เพื่อนำมาสรางแบบสอบถาม สำหรับใชเก็บขอมูลเชิงปริมาณจากนักทองเที่ยวชาวไทย จำนวน 804 ราย ซึ่งไดจากการ กำหนดโควตา แบบจำลองรูปแบบการจัดจำหนายของรานคาปลีกงานหัตถกรรมถูกสรางขึ้นจากขอมูลที่ไดจากนักทองเที่ยวชาวไทย และใชโปรแกรมสำเร็จรูปทางสถิติขั้นสูงวิเคราะหองคประกอบเชิงสำรวจ เพื่อหาความสัมพันธระหวางตัวแปรซึ่งสามารถ จัดกลุมตัวแปรที่มีความสัมพันธกันได 7 กลุม ไดแก 1. การสรางความจงรักภักดีตอตราสินคา 2. การนำเอาสื่อประสมตางๆ มาสรางบรรยากาศภายในราน 3. ยานการคาสินคาหัตถกรรมที่เปนที่รูจักของนักทองเที่ยว 4. งานหัตถกรรมพื้นบานที่แสดง ใหเห็นถึงเอกลักษณประจำชาติ 5. การจัดแสดงสินคา 6. เจาหนาที่ทุกระดับ พนักงานทุกสวน และ 7. การออกแบบ ตกแตง และจัดการดานสถานที่ภายในอาคาร ซึ่งผลจากการทดสอบยืนยันวาตัวแปรทั้ง 7 กลุม ที่นำมาสรางแบบจำลองนั้นมีผล และสามารถสะทอนความเปนปจจัยไดจริงในพื้นที่ที่ศึกษา |
Description: | The objectives of the study were to determine the factors that influence the decision of Thai tourists to choose Chiang Mai handicraft retailer in the tourist district and explore the problems in Chiang Mai handicraft retailer store. And create a distribution model for handicraft retailer store that attracts Thai tourists. This can increase revenue for the business throughout the year. The study was a mixed methods research and there were combination between qualitative researches which use interviewing as a research instrument and quantitative research which survey research questionnaires were used to collect data. For qualitative, samples were drawn from 12 Chiang Mai handicraft retailer business samples, and 5 key informants from Government departments and agencies that have a role in supporting the business, by purposive sampling method. With quota sampling method, questionnaires were used for the quantitative data collected from the 804 Thai tourists. The advanced statistical software is processed and analyzed data from the questionnaire. And factor analysis was used to explore the relationship of variables within the structure and group as interrelated variables. Finally, confirmatory factor analysis technique was used to create service business development model. The results showed that there were 7 groups, 1. Brand loyalty 2. Atmosphere multimedia creation 3. Ribbon 4. National local handicrafts 5. Merchandise display 6. Officer and personal, and 7. Design of Interior of factors were affected to Thai tourists in choosing Chiangmai handicrafts retailer. With property management, the handicrafts retailer could more attractive for Thai tourists. |
URI: | http://cmruir.cmru.ac.th/handle/123456789/881 |
Appears in Collections: | Rajabhat Chiang Mai Research Journal |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ดรุชา รัตนดำรงอักษร.pdf | 11.46 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.