Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmruir.cmru.ac.th/handle/123456789/861
Title: การใชกิจกรรมการเรียนรูโดยใชสมองเปนฐาน เพื่อพัฒนาทักษะการฟง-พูดภาษาอังกฤษ ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปที่ 1
Other Titles: IMPLEMENTING BRAIN-BASED LEARNING ACTIVITIES TO DEVELOP LISTENING-SPEAKING SKILLS OF PRATHOMSUKSA 1 STUDENTS
Authors: คำไทย, สุภาพรรณ
Keywords: กิจกรรมการเรียนรูโดยใชสมองเปนฐาน
ทักษะการฟง-พูด ภาษาอังกฤษ
Brain-based learning activities
Listening-speaking skills
Issue Date: 23-Jan-2561
Publisher: สถาบันวิจัยและพัฒนา มหาวิทยาลัยราชภัฎเชียงใหม่
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงคเพื่อเปรียบเทียบทักษะการฟง-พูดภาษาอังกฤษ ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปที่ 1 กอนและหลังการใชกิจกรรมการเรียนรูโดยใชสมองเปนฐาน และเพื่อศึกษาพฤติกรรมความเชื่อมั่นในตนเองของนักเรียน ชั้นประถมศึกษาปที่ 1 ระหวางการใชกิจกรรมการเรียนรูโดยใชสมองเปนฐาน กลุมตัวอยางที่ใชในการศึกษาครั้งนี้ คือ นักเรียน ชั้นประถมศึกษาปที่ 1 โรงเรียนเทศบาล 1 (ทุงฟาบดราษฎรบำรุง) อำเภอสันปาตอง จังหวัดเชียงใหม ในภาคเรียนที่ 1 ปการศึกษา 2555 จำนวน 20 คน เครื่องมือที่ใชในการวิจัย ประกอบดวย แผนการจัดการเรียนรูโดยกิจกรรมการเรียนรู ใชสมองเปนฐาน จำนวน 18 แผนๆ ละ 1 แบบ ทดสอบความสามารถดานการฟงและพูดภาษาอังกฤษชั้นประถมศึกษาปที่ 1 และแบบประเมินพฤติกรรมความเชื่อมั่นในตนเองของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปที่ 1 โดยการวิเคราะหใชสถิติคาเฉลี่ย รอยละ สวนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบคาที (t-test) ผลการศึกษาพบวา ผลสัมฤทธิ์ของทักษะการฟง-พูดภาษาอังกฤษ ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปที่ 1 หลังเรียนสูงกวา กอนเรียนอยางมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 และนักเรียนมีพัฒนาการพฤติกรรมความเชื่อมั่นในตนเองสูงขึ้น เมื่อเรียน โดยใชกิจกรรมการเรียนรูโดยใชสมองเปนฐาน
Description: This research was aimed to compare listening-speaking skills of Prathomsuksa 1 students before and after using Brain-Based Learning Activities and study the self-confidence of Prathomsuksa 1 students in using Brain-Based Learning Activities. The target group was 20 Prathomsuksa 1/1 students in the first semester of the academic year 2012 at Thungphabodratbamroong Municipality School, Sanpatong District, Chiang Mai. The experimental instrument used in this research were 1) 18 lesson plans using Brain-Based Learning Activities 2) listening-speaking skills test 3) Self-confidence evaluation form of Prathomsuksa 1/1 students. The data had been analyzed by using mean, percentage standard deviation and t-test. The result reveals that after using Brain-Based Learning Activities in the class Prathomsuksa 1/1 students had improved their listening-speaking skills. Their post-test scores were higher than the pre-test scores, which significant at .01 statistical levels and the self-confidence of students increased after using Brain-Based Learning Activities.
URI: http://cmruir.cmru.ac.th/handle/123456789/861
Appears in Collections:Rajabhat Chiang Mai Research Journal

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
สุภาพรรณ คำไทย.pdf2.85 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.